Hvordan Røde Kors Førstehjelp bruker AI

Bruk av AI i redaksjonelt innhold  

Røde Kors Førstehjelp bruker generativ AI-modeller som et hjelpemiddel for å forbedre og effektivisere kommunikasjonsarbeidet.

AI-verktøy som ChatGPT brukes til å innhente informasjon, lage utkast, sammenfatte innholdselementer, og tilpasse innhold til ulike versjoner og formater. AI brukes kun som en støtte i innholdsarbeidet, og våre ansatte har alltid ansvaret for all informasjon som publiseres, uavhengig av AI-bruk i arbeidsprosessen. All input fra generativ AI kvalitetssikres grundig av våre ansatte med redaksjonelt ansvar.

Røde Kors Førstehjelp bruker ikke AI til å generere fotorealistiske bilder som kan påvirke bildets troverdighet. Vi bruker noen ganger AI til bearbeiding av bilder (som beskjæring, beriking etc.) og til å generere grafikk og illustrasjoner. AI-genererte illustrasjoner blir alltid merket.

Bruk av AI i digital markedsføring

Røde Kors Førstehjelp bruker ulike plattformer til digital annonsering og markedsføring, som Google Ads, Meta, Snapchat, LinkedIn og DV360. I disse systemene brukes AI-teknologi til å identifisere brukermønstre, interesser og atferd, noe som gjør det mulig å målrette annonser mot de mest relevante målgruppene.

AI brukes også til å automatisere budgivning, samt til å teste ulike annonsevarianter og justere annonser i sanntid. Dette resulterer i mer presis annonsering og en bedre opplevelse for målgruppen.  

Personvern

Røde Kors Førstehjelp deler aldri personopplysninger eller sensitive opplysninger med AI-tjenester uten godkjenning.