En person som var tilstede på oljemessen i Stavanger i forbindelse med jobb, fikk oppleve sitt livs verste mareritt. Plutselig og uventet faller han om med akutt hjertestans.
Førstehjelpsinstruktør Øyvind Byre var på rett sted til rett tid da denne mannen fikk hjertestans under oljemessen i Stavanger. – Mange nordmenn kan førstehjelp, men kunnskapen bør friskes opp minst en gang hvert år, mener Byre.
– Jeg hørte et brak og så at en mann hadde falt om. Han blødde kraftig fra hodet. En person hadde løpt fram til ham og holdt ham i hånda. Mannen gispet etter luft. På det tidspunktet var det vanskelig å konstatere om det var gisping eller tung pusting. Men så fikk han spasmer. Det var umulig å få kontakt med pasienten.
Byre forstod at noe alvorlig var på gang, og tippet mannen over på ryggen for å sikre frie luftveier. Han ropte på kollegene sine, som hentet hjertestarter. – Jeg satte i gang med hjerte- og lungeredning. Etter 30 trykk fikk jeg hjertestarteren, forteller Byre. For å få frie hender til å betjene hjertestarteren, ba han noen av de tilstedeværende om å overta hjerte-/lungeredningen. Ingen meldte seg frivillig. Byre ønsker ikke å kritisere noen. Han vet at mange føler seg usikre i en kritisk situasjon som dette. – Selv om mange har lært førstehjelp, har de aldri praktisert. Nettopp av den grunn er det viktig å ta repetisjonskurs jevnlig, påpeker førstehjelpsinstruktøren.
Situasjonen på ONS løste seg ved at Byre tilbød «hurtigopplæring» i hjertekompresjoner til et av vitnene. Dermed kunne han ta seg av defibrillatoren, som straks analyserte pasienten og anbefalte å gi støt. -Etter sjokket fortsatte vi med 30-2 i et minutt. Da begynte mannen å puste igjen, forteller Byre. Noen minutter senere ankom en lege til stedet. Pasienten ble brakt til sykehuset og alt står bra til med ham nå.
– Kunnskapsnivået om førstehjelp i Norge er veldig høyt, men folk er forlite trent til å gjennomføre hjerte- lungeredning på en god og effektiv måte. Man skal tenke fort i en stresset situasjon. Det er en enorm fordel at det ikke er så lenge siden sist man var på førstehjelhjelpskurs, understreker instruktøren. (Kilde: Røde Kors avisen, utgave nr 2- november 2016, Rogaland)
Denne historien illustrerer viktigheten av å inneha kunnskap om hva man skal gjøre i slike kritiske situasjoner. Flere og flere bedrifter er flinke til å investere i førstehjelpskurs til sine ansatte. Men denne kunnskapen bør repeteres hvert år slik at man praktisk kan gjennomføre førstehjelpshandlingene på en god og effektiv måte.