For to år siden inngikk Rema 1000 og Røde Kors Førstehjelp et samarbeid. Dagligvarekjeden kjøpte hjertestartere til alle butikkene sine, noe som resulterte i at flere liv ble reddet
Skrevet av: Andreas Aguilera Myrvold Foto: Ingvild Drange Tronhus, Ringerikes Blad
I 2016 rettet Røde Kors Førstehjelp en henvendelse til administrasjonen i Rema 1000 for å lufte interessen rundt et samarbeid. To år senere kan Arve Husby, HR-sjef i Rema 1000, vise til flere eksempler der deres hjertestartere har blitt tatt i bruk, og bidratt til å redde flere menneskeliv.
— Etter vi fikk henvendelsen diskuterte vi dette med mange av våre kjøpmenn, og kom frem til at dette var et veldig bra, og ikke minst viktig tiltak. Rema 1000-butikken er drevet av lokale kjøpmenn, og våre butikker er i mange tilfeller viktige møteplasser i lokalsamfunnet. Vi er også sentrale i henhold til daglig trafikk av vanvitti
g mange mennesker – og med det utgangspunktet var det lett å ta en beslutning vedrørende bedret trygghet, sier Husby.
Fikk ros av sjefen
Og det skulle ikke ta lang tid før noen av deres nye hjertestartere tilsendt fra Røde Kors Førstehjelp skulle bli tatt i bruk. I Namsos skjedde det en situasjon inne på en Rema-butikk, mens på Hamar fikk en person hjertestans inne på kjøpesenteret hvor Rema 1000 også har butikk. Arne Tungseth, kjøpmann på Rema 1000 Rock City i Namsos, sendte denne meldingen til sine ansatte etter situasjonen;
«Hei, folkens! I dag fikk en av våre kunder hjertestans. Når slike ting skjer er det fort gjort å få panikk, og ikke vite helt hva man skal gjøre. Men hos oss skjedde ikke det. Man skulle tro at alle var drillet som profesjonelle på slike hendelser. For alle gjorde alt riktig. Kunden fikk hjertekompresjoner mens hjertestarteren ble hentet, og han fikk puls igjen et lite øyeblikk før den forsvant igjen. Hjertestarteren ble pakket ut, og montering på personens kropp ble startet. Akkurat da kom ambulansepersonellet og tok over. Da er det fem fra ambulansen og en lege som driver med HLR i 45 minutter før det igjen blir puls. Uten innsatsen deres før hjelpen kom hadde dette gått galt. Jeg vil takke dere for en super innsats. Ha en ordentlig god helg når den tid kommer, og gi dere selv et klapp på skulderen. I dag har dere vært med på å redde et liv».
— Det er nettopp dette som var grunn i beslutningen vår. Ikke bare skal vi være der for kundene våre, men også lokalsamfunnet vårt. Vi har 627 butikker, og alle hjertestarterne er plassert ved kassapunktet i alle butikkene. Men selv om de er plassert inne i butikken, skal de kunne brukes i alle kritiske situasjoner som måtte oppstå i nærheten av oss. Jeg føler det er naturlig for oss å bidra med det vi kan, fortsetter Husby.
Ansvar overfor kundene
REMA 1000 har et veldig godt opplegg for internopplæring i organisasjonen, og de har etter de inngikk samarbeid med Røde Kors utviklet et e-læringsprogram i bruk av hjertestartere som alle ansatte har tilgang til.
— Våre kjøpmenn er ansvarlig for sine kunder, men vi har alle et ansvar for hverandre. Sammen med Røde Kors sine lokale foreninger har vi gjennomført redningsøvelser, og vi står rustet til å tilby vår hjelp om noe skulle skje.
Vakt internasjonal oppsikt
For to uker siden ble Husby invitert til Amsterdam på bakgrunn av deres gjennomføring av initiativet de har gjort med Røde Kors. Initiativet har nemlig vakt internasjonal oppsikt.
— Vi fortalte om hvorfor
og hvordan vi gjorde det. De som var tilstede på dette møtet var organisasjoner som driver med akutt medisin, eller akutt utrykning i de store europeiske byene. Vi fikk fremmet at Rema 1000 gjør dette på bakgrunn av at vi har en rolle i samfunnet, og for det andre at det var naturlig for oss. Så lenge det er en rett beslutning tar vi den, avslutter Husby.