Støtte til hjertestarterskap i Askøy Kommune

Vet du status på hjertestarteren i ditt nærområde? Er den tilgjengelig hvis du trenger den? Er batteri og elektroder oppdatert? Sammen med Sparebanken Vest inviterer Røde Kors Førstehjelp idrettslag og andre frivillige organisasjoner i Askøy kommune til et prosjekt som skal bidra til økt tilgjengelighet for deres hjertestarter.

Foto: Ina Karlsen i Røde Kors Førstehjelp.

Det er i dag ca 30 hjertestartere i Askøy kommune, som er registrert i det offentlige hjertestarterregisteret på hjertestarterregister.113.no. Flere av disse er tilgengelige kun når dørene er åpne. Det kan være flere grunner til dette, men for å kunne redde liv, er det viktig at hjertestartere også er tilgjengelig om noen i nabolaget får hjertestans utenfor åpningstid.

Gjennom prosjektet Førstehjelp til hjertestarteren skal vi gjøre hjertestartere mer tilgjengelig for alle på Askøy. Ved å få flere utendørs hjertestarterskap vil flere hjertestartere være tilgjengelig døgnet rundt, året rundt. Hjertestarterskapene har lys, varme og alarm.

Hvordan fungerer det?

Hjertestarterskapet har en GSM-overvåkingsmodul som sender status på hjertestarter og skap til inntil 9 valgfrie kontaktpersoner. Røde Kors Førstehjelp blir varslet om skapet åpnes eller hvis hjertestarteren trenger tilsyn.
Statusen vil overføres direkte til Hjertestarterregisteret hjertestarterregister.113.no slik at lokasjonen alltid er synlig for AMK.
Skapet sender statusmelding til hjertestarterregister.113.no en gang i timen. Da slipper man å manuelt oppdatere opplysningene hver sjette måned.

 

hjertestarter grønn.png

Hvem kan søke om støtte?

Støtten fra Sparebanken Vest dekker 16 stk. hjertestarterskap med overvåkning. Vi ønsker å få til en mest mulig geografisk spredning på disse og oppfordrer så mange som mulig til å søke. 

Støtten er øremerket frivillige organisasjoner og idrettslag i Askøy kommune. Er du i tvil om ditt lag, eller organisasjon, er kvalifisert, benytt gjerne skjema under eller ta kontakt direkte med Ina Karlsen på mail, ina@rodekorsforstehjelp.no, eller mobil 45438040.

Hva dekkes?

  • 1 stk. hjertestarterskap og overvåkning til og med 31.12.27.
  • Nytt batteri og elektroder vil også være inkludert i abonnementsperioden for hjertestartere som Røde Kors Førstehjelp lagerfører.
  • Skapet er universelt og passer til alle hjertestartere.

Etter 31.12.2027 må videre kostnader for overvåkningen dekkes av lag/organisasjonen selv, eller så må avtalen sies opp. Fristen for å si opp avtalen er 3 mnd før avtalen utløper.

Prosjektet gjennomføres via prosjektstøtte fra Sparebanken Vest, og er et samarbeid mellom Sparebanken Vest, Askøy kommune, Askøy Næringsråd og Røde Kors Førstehjelp.

Søknadsfrist er 30.04.2023.

Ønsker du mer informasjon, eller ønsker du å søke om støtte? Fyll ut skjema under, så kommer vi tilbake til deg.

Vi gleder oss til å høre fra deg!

Takk for at du vil bidra til å gjøre hjertestartere mer tilgjengelig på Askøy!❤  

Kontakt oss